artikel

Täby Kommun skänkte bort Tibble Gymnasium GRATIS

Uppdrag Granskning tog i onsdags upp Täby Kommuns ”försäljning” av Tibble Gymnasium. En hantering som visade sig bestå av idel tveksamheter. Värst av allt är att moderaterna här SKÄNKT bort skattebetalarnas egendom.
När man hade kunnat ta betalt men ideologin stod i vägen och man skänkte bort gymnasiet istället. Läs socialdemokraternas överklagande av hela affären. Den sammanfattar också Uppdrag Granskning på ett utmärkt sätt.
Hägernäs friskola startades utan att vara godkänd.Fredrik Reinfeldts
förre kampanjledare gjorde friskola av Hägernäs i Täby och gav grönt ljus att starta denna utan att tillstånd från Skolverket fanns.

Filippa Reinfeldt ombads kommenrtera affären i Uppdrag Granskning men vägrade på sedvanligt Filippa Reinfeldt vis.

Täby den 2 april 2007 

<!–
@page { size: 8.5in 11in; margin: 0.79in }
H1 { margin-bottom: 0.04in }
H1.western { font-family: "Arial", sans-serif; font-size: 16pt }
H1.cjk { font-family: "Bitstream Vera Sans"; font-size: 16pt }
H1.ctl { font-family: "Arial", sans-serif; font-size: 16pt }
P { margin-bottom: 0in; text-align: justify }
P.western { font-size: 14pt; font-weight: bold }
P.cjk { font-size: 14pt; font-weight: bold }
–>

Täby
den 30 augusti 2007

Länsrätten
i Stockholms län

Rotel
227

115
76 STOCKHOLM

Kopia
till Skolverket och Täby Kommun

Yttrande

Mål
nr. 10633 – 07

Saken: Laglighetsprövning
enligt kommunallagen.

Klandrade
beslut: Kommunfullmäktige i
Täbys beslut daterade 2007-05-10, §§ 62-63; Förslag
till verksamhetsövergång – från det kommunala
Tibble gymnasium till Tibble Fristående Gymnasium AB
,
respektive Försäljning av
inventarier och utrustning i Tibble gymnasium till Tibble Fristående
Gymnasium.

Klaganden: Conny
Fogelström och Rosalind Eriksson.

Motpart: Täby
Kommun.

Undertecknade
har, i vår egenskap av klagande i rubricerade mål,
beretts tillfälle att yttra oss över Täby kommuns
inlaga i ärendet, aktbilaga 34, och vill med anledning av detta
lämna följande yttrande i sak.

Yrkande:

Vi
vidhåller våra tidigare yrkanden, att Länsrätten
i Stockholms län ska upphäva Täby

Kommunfullmäktiges
rubricerade beslut, daterade 2007-05-10, §§ 62-63; Förslag
till

verksamhetsövergång
– från det kommunala Tibble gymnasium till Tibble Fristående

Gymnasium
AB, respektive; Försäljning av inventarier och utrustning i
Tibble gymnasium

till
Tibble Fristående Gymnasium.

Vårt
yrkande om att Länsrätten ska fatta beslut om omedelbar
inhibition av verkställigheten av dessa bägge beslut har
tidigare, 2007-06-12, avslagits så detta yrkande är inte
längre relevant i målet.

Grunder:

Vi
kan inte finna att Täby kommuns inlaga, 2007-08-09, tillför
några nya fakta i målet som skulle ge oss anledning att
ändra våra yrkanden, tvärtom. Kommunen undviker i
stort sett att kommentera det som hela vår överklagan
bygger på, nämligen att kommunen, i enlighet med 2 kap. 8
§ i kommunallagen inte får lämna individuellt stöd
till enskilda näringsidkare, om det inte finns synnerliga skäl
för detta. Och det finns det som bekant inte i detta ärende.

Kommunens
yttrande fokuserar i stället så gott som helt på den
delen av den så kallade likställighetsprincipen som
stadgas i 2 kap. 2 § i kommunallagen, nämligen att kommuner
inte äger rätt att otillbörligen gynna enskild medlem
i kommunen. Det vill säga att kommunen har en skyldighet att
behandla sina medlemmar lika. I detta fall avses fysiska personer som
också är mantalsskrivna inom kommunens geografiska
gränser. Detta är inte aktuellt i detta mål.

Sakomständigheter:

Vid
det här laget torde det vara allmänt känt att
företaget Tibble Fristående Gymnasium, TFG AB, bildats av
två anställda i kommunen; Maj Dellström och Hans
Byström. Överlåtelsen av Tibble gymnasium till dessa
bägge anställda, som bildat företaget TFG AB med enda
syfte att ta över en upparbetad och mycket uppskattad kommunal
verksamhet, innebär i det här fallet att kommunen de facto
ger ett betydande individuellt stöd till enskilda näringsidkare,
vilket således klart strider mot likhetsprincipen och
bestämmelserna om förbud mot individuellt stöd till
näringsidkare. I första hand avses då inte de
inventarier som kommunen sålt till TFG AB, utan det stora
värdet ligger i stället i den upparbetade rörelse, den
goodwill, som de facto finns i den populära
utbildningsverksamheten vid Tibble gymnasium.

De
stora värdena ligger i de elever som TFG AB nu tar över. På
marknadsspråk kallas detta ofta för kundregister och
orderstock, men inom den kommunala världen saknas tyvärr
alltjämt en insikt om att dessa värden också har ett
pris. Ett pris som i Tibbles fall, av oberoende värderare, satts
till 20 – 40 mkr. För att ge ett exempel på detta kan
nämnas att så sent som i våras såldes
gymnasieskolan NTI, med en omsättning på ca 250 mkr, för
200 mkr. Det finns i dag många aktörer på den nya
skolmarknaden och det kan man givetvis ha olika uppfattning om. Men
att, som kommunen gör, förneka att det skulle finnas något
goodwillvärde i Tibble gymnasium är direkt
verklighetsfrånvänt. Tibble har fram till idag omsatt ca
90 mkr per år och skulle givetvis kunna säljas vidare med
god avkastning av ägarna till TFG AB.

Kommunen
har enligt gällande lagstiftning inte rätt att
otillbörligen gynna enskild vilket vi hävdar att kommunen
gör genom de i målet klandrade besluten. Därför
ska också kommunfullmäktiges beslut, § 62, upphävas.
Som en följd av detta faller givetvis även grunden för
beslut, § 63. Även detta beslut skall sålunda
upphävas.

I
det aktuella ärendet har Kommunfullmäktige i Täby
beslutat ombilda en befintlig gymnasieskola ”Tibble gymnasium”
till en friskola ”TFG AB” genom att överlåta skolan
till två anställda. Lagstiftningen om friskolor synes
enbart ta fasta på nystartade friskolor, dvs. att
en privat företagare startar och bygger upp en skolverksamhet,
som efter godkännande av Skolverket ges rätt till bidrag
för verksamheten. Lagstiftaren har inte förutsatt eller
reglerat att en befintlig skola skulle kunna överlåtas
rakt av till två anställda i kommunen utan konkurrens
eller möjlighet till kvalitetsjämförelser med andra
intressenter. Förfaringssättet innebär alltså
att två nyblivna näringsidkare kommer i åtnjutande
av en modern nyupprustad skola, med en dokumenterad god
utbildningsverksamhet, och därmed tillförsäkras
garanterade inkomster många år framöver. Det är
detta som utgör grunden för vår överklagan.

Därutöver
tillkommer det faktum, som ovan utvecklats, att rörelsevärdet
på skolverksamheten på Tibble gymnasium, av externa
bedömare uppskattas till storleksordningen 20-40 miljoner
kronor. Detta värde, denna ”good will”, skulle
sålunda ägarna av TFG AB kunna realisera vid en
vidareförsäljning av verksamheten på skolan. Även
detta faktum hamnar, enligt vår mening, inom kommunallagens
mening om gynnande av enskild på ett otillbörligt sätt.

I
övrigt hänvisar vi till vår överklagan i
ärendet, dagtecknat 2007-05-28, och ser fram emot

Länsrättens snara beslut i målet.

_________________________

Täby
dag som ovan

Conny
Fogelström
Rosalind Eriksson

Kopiera länk