Det behövs en naturskola i Täby

Vänsterpartiet stödjer helhjärtat iden till en naturskola i Täby. Vi anser att detta ska vara något för ALLA barn och inte bara för de familjer som har råd. Därför anser vi att kommunen ska vara med och finansiera detta utan knussel. Klicka i texten du läser för att se hela texten från tidningen Rönningebys vänner.

Vänsterpartiet stödjer inte tanken på friskolor i texten. Det tycker vi är en sällsynt dålig ide som kommer att skada kontinuiteten i verksamheten vid ekonomiska problem och vi hävdar att detta ska vara en kommunal angelägenhet för kontinuitetens och säkerhetens skull.

Hela texten publiceras här för att sprida kunskapen och ideerna om ämnet och ingen censur tillämpas i demokratins namn

En natur- och kulturskola behövs för alla elever i Täby –  små och stora. Låt oss utnyttja "världens bästa klassrum" för att studera natur och miljö. Man måste kunna lite om naturen för att förstå vad som händer i samhället och i miljön. Det fick man med modersmjölken förr. Nu måste vi få den kunskapen på annat sätt.

Det behövs en naturskola i Täby.

För att vi tror kunskapen behövs! Om man inte kan något om natur och miljö kan man heller inte bygga vårt framtida samhälle, värdera olika alternativ och förstå de effekter olika lösningar för med sig…

Denna kunskap och erfarenhet fick man på ett naturligt sätt förr, när man bodde och verkade i samklang med naturen. Idag måste den tillföras på annat sätt. Bäst sker detta genom att alla Täbys elever får ett komplement till skolans teoretiska undervisning. Att se, känna, göra saker ute för att förstå….

Också vi vuxna behöver lära mer om "en långsiktig, hållbar utveckling", om olika livsstilar och deras effekt på energi, vatten och miljö.

Kommunen rustade upp den så kallade drängstugan för flera hundra tusen kronor som ett komplement till verksamheten i byn. Vi tror att det vore bra om den kom till användning så som det var tänkt år 2000!

Den 8 mars 2007 ordnade vi ett seminarium för att få igång en sådan skola igen. Detta är vad vi kom fram till i vår första diskussion:

Detta är en viktig fråga för eleverna i Täby skolor. Den  lösning vi hade tidigare innebar att pengar togs från skolbudgeten centralt. När det gick över till en debitering på den enskilda skolan föll lösningen. Inga självfinansierade lösningar sedan dess har hållit.

Rönningeby är en resurs för alla skolor i Täby. Vad vi talar om är att göra det till något mer än ett utflyktsmål.  En naturskola ska utgå från skolans mål och kursplan. Då  bör verksamheten finansieras inom skolans totala ram. Det är ett komplement till skolans undervisning – inte ett godtyckligt val om man vill komma ifrån klassrummet en dag.

Börja med att göra Naturskolan till ett miljöpedagogiskt centrum. Lärare måste få utomhuspedagogik om de ska klara denna undervisning. Det är bra för kreativiteten och ger kraft och kunskaper till en utveckling av skolans undervisning och Rönningebys tillgångar.

"Täby har landets bästa skolor"! Det gäller emellertid inte ämnet naturkunskap och miljö…Det behövs en politisk signal om att klimat, natur och miljö är viktigt. Kanske från riksnivå?

Vad vill lärare och rektorer – det är ju de som är kunder ? En enkät 2002 visade att "alla vill ha en Naturskola, men man är inte villig att betala ur den egna kassan"… (Får väl tolkas som att man inte vågar utnyttja de pengar man har förrän i slutet av budgetperioden. Och då dras de tillbaka till kommunens gemensamma kassa.)

Vi får ju utgå från våra förutsättningar på Rönningeby. En naturskola där måste drivas i samarbete med arrendatorn eftersom vi vill ha tillgång till marker, djur och även deras kunnande. Redan idag har Rönningeby mycket visningsgrupper – bl a förskolor från stan som tar tåget till Hägernäs…

Sammanfattande slutsatser:

1. Vi behöver jobba med opinionsbildning inom kommunen och de politiska partierna. Skapa ett behov av "kunskap om" – en efterfrågan utifrån.

2. Vi ska argumentera för ämnet natur-miljö-klimat inom skolan och dess organisation så att vi kan nå allla elever. Låt oss undersöka vad kommunens skolplan ger för möjligheter.

3. Vi ska kontakta andra intressenter i kommunens utbildning – företag som Sörab, Big Image och andra organisationer/föreningar som visar intresse – Friskolorna? Kopplingen till naturreservatet – skötselplan etc

4. Vi ska starta verksamheter i Rönningeby som kan ge ringar på vattnet. Satsa på ett eller några rektorsområden eller en skola som vill lite mer. "Ur o skur"? Barn- och familjehelger. En klass på R B en hel vecka!?! Det ska vara något alldeles extra att komma till just Rönningeby!

5. Ytterligare undersöka andras uppläggning av sina naturskolor bl a Sigtuna.

Några argument för utomhusundervisning/naturskola:

att få elever intresserade av naturvårdsfrågor/miljö/kultur och hållbar utveckling         krävs ett engagemang, att man bryr sig  om naturen. Det förutsätter att man någon gång går ut så att man får en relation till naturen! Om man inte har en relation finns inte drivkraften att försöka påverka.

– ger elever möjlighet att byta roller och sociala mönster

– bra för att få ihop en grupp

– att möta elever för med olika sätt att lära, en del behöver konkret uppleva för att lära sig

– många sinnen aktiveras