Socialdemokraterna backar i opinionen

Socialdemokraterna och miljöpartiet framhärdar i sin underliga diskussion om ekonomiska ramverk. Och skyller på vänsterpartiet för att blockera ett samarbete. I själva verket vet ju alla som följt den politiska debatten på senare tid att det här är dimridåer som inte har något med verkligheten att göra.

En  ny opinionsmätning presenterades idag där socialdemokraterna tappar 6.2% i opinionen.
Vi kan alltså konstatera att moderaterna (+4.5%) och  vänsterpartiet (+2.3%) vunnit på Mona Sahlins konstiga turer de sista veckorna.

De motiveringar om ekonomiska ramverk som s+mp hänvisar till är rena dimridåerna. När överskottstaket infördes sa socialdemokraterna själva att detta var tillfälliga tak som skulle tas bort när ekonomin så tillät.
Den procentsiffra som sattes upp har överskridits med bred marginal men taket har inte tagits bort utan permanentats. Taket är ett stort problem för en regering att kunna bedriva en politik. Taket bakbinder handlingsfriheten för att göra reformer. I princip kan man bara göra skattesänkningar och nyliberal politik med detta tak. Detta eftersom sparmålen är överordnade. Observera att vi pratar nu om att staten sparar pengar som man lägger på hög och inte får användas. Det handlar om mycket pengar här. Detta sker när samtidigt samhället har stora behov av att bygga nytt.
Detta gör också att en ny eventuell rödgrön majoritet inte kan driva en särskilt annorlunda politik än den politik som den nuvarande regeringen för. Detta innebär att ett regeringsskifte inte kommer att märkas särskilt mycket för folket. Man kommer att ha en rödgrön regering som för en allianspolitik. Att socialdemokraterna vägrar släppa detta anser webbredaktören vara ganska logiskt. Socialdemokraterna har ju bestämt sig för att Sverige inte ska föra en självständig egen politik utan Sveriges politik ska bestämmas från Bryssel. Detta bestämde socialdemokraterna när man sa att man tänker ratificera Lissabonfördraget. Utan att invänta den av LO beställda utredningen om konsekvenser för svensk arbetsmarknad.
Av dessa skäl ser inte webbredaktören att alliansregeringen kommer att bytas ut år 2010. Socialdemokraterna har försnillat bort den chansen. De kommer att skylla på vänsterpartiet men felet är socialdemokraternas!