LO-ledningen tackar och bockar till lönedumpning

EU fattade idag ett beslut som säger följande:
En offentlig beställare kan inte kräva att en entreprenör betalar lön enligt kollektivavtal som gäller på orten.
De förutsättningar som gällde när svenska folket sa ja till att gå med i EU är nu helt borta.

En artikel i Lissabonfördraget säger att "Unionen ska erkänna och främja arbetsmarknadsparternas betydelse på unionsnivå och därvid ta hänsyn till skillnaderna i de nationella systemen. Den ska underlätta dialogen mellan arbetsmarknadens parter med respekt för deras självständighet."

För LO är denna skrivning något man tolkar som att Vaxholmsdomen inte egentligen har skett. Idag kom ett  besked från EU-domstolen om den tyska delstaten Niedersachsens krav på böter av ett polskt företag som vägrade följa ett lokalt avtal, ett företag som betalade löner betydligt under stipulerad minimilön. Beskedet säger tydligt att "en offentlig beställare kan inte kräva att en entreprenör betalar lön enligt kollektivavtal som gäller på orten.
EU fastslår tydligt att delstatens krav inskränker den fria rörligheten för tjänster!
Man fortsätter med att säga att skydda arbetstagarna är INTE ett godtagbart skäl.

Vi har nu sett två flagranta fall som inte stödjer LO:s tolkning av denna skrivning. Synar man skrivningen i sömmarna inser man att den inte alls säger det LO tror sig se i den. Man kan tillochmed tolka den precis tvärtom. Och då blir det allvarligt! Här har vi alltså i Sverige med en borgerlig regering fått en ledning i LO som skriver under på och hejar på lönedumpning.
LO-ledningen går dessutom fullständigt i otakt med de flesta andra fack.

• Jan Wester