Kulturskola i Rönningeby inget för moderaterna!

Täby Hembygsförening vill att en natur- och kulturskola skapas i Rönningeby. Vänsterpartiet i Täby stödjer denna ide fullt ut.
Positiva upplevelser i naturen är grunden för att förklara ekologiska samband och förstå miljöfrågorna. Detta gäller såväl barn som vuxen.

Hembygsföreningen i Täby hade för några veckor sedan samlat Täbys politiker för att informera om verksamhet och höra Täbypolitikernas åsikter i frågan om natur- och kulturskola på Rönningeby. För att visa politikerna hur existerande naturskolor fungerar idag på platser som har denna verksamhet var 2 representanter inbjudna, från Solna naturskola och Nacka.

Jag kan konstatera att politikerna i Täby utgör en ohelig allians i denna fråga där vi är fem partier som vill se detta realiseras. Jag var lite fundersam om jag skulle skriva fyra  eller fem partier här. Folkpartiet är i vanlig ordning lite kluvna och jag kan inte säga med full säkerhet att de stödjer iden. Det pratades friskolor i samband med detta. Något vi i vänsterpartiet inte tror är en bra lösning av ideologiska skäl men också för att det funnits exempel på friskolor som gått i konkurs i samband med denna typ av skolor och det blir alltid en massa onödiga problem med kontinuitet när det händer.

Problemet är dock moderater och kristdemokrater som hänvisar till pengar och tycker att det är viktigare att inteckna de överskott som finns i kommunen till skattesänkningar. Skattesänkningsivern gör att alla projekt som inte innefattar skattesänkning måste läggas på is.

Vänsterpartiet i Täby delar grundsynen i denna fråga i synnerhet med Conny från socialdemokraterna. Vi stödjer helhjärtat tanken från Conny att naturskolor SKALL VARA FÖR ALLA och inte för de föräldrar som har råd.

Kåge från centerpartiet har också en ur vänsterpartitisk synvinkel sund syn på denna fråga och jag kan bara applådera svaret på Connys fråga: ni tillhör ju en allians, hur ska ni kunna avvika i denna fråga ?

Kåges svar var att som politiker är hans uppgift att verka för medborgarnas väl inte alliansens.

Mycket sund inställning!

En osund inställning intas från moderaterna i denna fråga. Fredrik Schultze och moderaterna är tveksamma till denna fråga av flera skäl, som jag sade tidigare är pengar ett hinder där man inte anser detta försvarbart att lägga pengar på. En annan inställning är att man av ideologiska skäl inte kan stödja ett socialdemokratiskt förslag!

Vänsterpartiet kan inte påverka denna fråga aktivt då vi numera inte har något mandat i Täby kommunfullmäktige. Men vi kan stödja frågan på andra sätt.

Jan Wester