UPP TILL KAMP

UPP TILL KAMP!

DE SOM VILL VARA MED FRÅN TÄBY- DANDERYD SAMLAS VID TUNNELBANAN DANDERYD SJUKHUS 13.00 FÖR ATT GEMENSAMT ÅKA TILL SERGELS TORG.

DEMONSTRERA MOT KATASTROFBUDGETEN

Sveriges nya budget är en katastrof för klimatet, feminismen, välfärden, kulturen och antirasismen. Trots den akuta klimatkrisen slaktas miljösatsningarna med 2 miljarder. Jämställdhetsmyndigheten, som bland annat arbetar med MeToo mot mäns våld mot kvinnor, läggs ned. Kulturstödet minskar drastiskt.

Denna katastrofbudget röstades igenom under onsdagen av M, KD och SD, och accepterades av C och L. För första gången i Sveriges historia ges avgörande inflytande över statsbudgeten till ett parti med rötter i nazismen.

Det här kan vi inte acceptera. Nu på söndag demonstrerar vi mot katastrofbudgeten. Nästa regering måste stå upp för miljön, rättvisan och välfärden och stoppa de katastrofala nedskärningarna – så långt det är möjligt redan i sin vårbudget. SD:s inflytande måste stoppas.

Preliminär plats: 14:00-15:30 på Sergels Torg på söndag 16 december. Viss risk att demonstrationen behöver flyttas finns, om Sergels torg redan visar sig upptaget (Polisen har ännu inte svarat angående demonstrationstillstånd) – håll gärna koll i eventet för information. Bjud in dina vänner, dela eventet och delta på söndag!

#katastrofbudgeten

MEDARRANGÖRER
Följande organisationer har hittills ställt sig bakom demonstrationen. Listan uppdateras löpande – fler organisationer är på gång! Talare presenteras kontinuerligt i eventet, och den färdiga talarordningen publiceras senast söndag.

– Feministiskt Initiativ
– Vänsterpartiet
– Miljöpartiet
– Fältbiologerna
– Jordens Vänner
– Klimataktion
– Skiftet
– Momentum Sverige

HUR KAN JAG HJÄLPA TILL?
Alla kan stötta genom att sprida eventet. Om du dessutom vill hjälpa till med arrangemanget – t.ex. att kontakta media, fixa fika/varm dryck till talarna och fotografera under demonstrationen – välkomnas det varmt. Om du vill hjälpa till, skriv till Leo Calandrella Rudberg på Facebook eller [email protected].

HUR KAN MIN ORGANISATION STÖTTA?
Alla organisationer som delar demonstrationens syfte och värderingar är varmt välkomna att ställa sig bakom demonstrationen och listas då i eventet som medarrangörer. Detta innebär inte någon förpliktelse att praktiskt hjälpa till med arrangemanget (även om sådan hjälp välkomnas varmt). Kontakta Leo Calandrella Rudberg på Facebook eller [email protected] om ni vill ställa er bakom demonstrationen.

VAD KAN JAG GÖRA INNAN SÖNDAG?
Redan fredagen 14/12 finns en chans att delta i klimatkampen – som delvis rör budgeten men även annat. 15-åriga skolstrejkaren Greta Thunberg har utlyst global klimatstrejk, och i Sverige kommer vi klimatstrejka i cirka 50 orter. En lista på alla platser och tider finns här (uppdateras kontinuerligt): https://www.facebook.com/events/531798800565536/ Backa Greta – strejka för livet!

Kampen fortsätter!